بسم الله الرحمن الرحیم؛
إن الإنسان لفی خسر إلا الذین آمنوا و عملوا الصالحات
بر پایهی معنای این آیه، زیانباری برای انسان یک قاعده و قانون الهی است و در واقع، این آیه بیانگر این واقعیت است که روند طبیعی و آنچه در واقع برای انسان روی میدهد و گویا یک سنت و یک رسم دیرینه برای او به شمار میرود، همانا زیانباری و زیانکاری است و خداوند متعال- به جهت استثنایی که در این آیه به کار برده- آن را یک قاعده به شمار آورده که استثنای آن تنها کسانی هستند که ایمان آورده و به صالحات رو آوردهباشند. بنابراین:
1- نباید بهخاطر گناهکاری خود نومید بود.
2- نباید چندان به عاقبت خود امیدوار بود و چون از نا امیدی نیز نهی شده است، پس باید مدام در خشیت و خوف به سر برد. خشیت از عظمت الهی و خوف از عاقبت کارها و چون این دو بدون معرفت خدای متعال و دنیا و نفس و شیطان ممکن نیست پس این چهار معرفت بر انسان لازم و بلکه مانند یک تکلیف شرعی واجب میشود.
3- چنانکه غریزه نیز اقتضا دارد، انسان بهطور طبیعی به زیانکاری میافتد و این سقوط او در ورطهی زیانباری و زیانکاری حتمی است و برای استثنا شدن از این قاعده و قانون، علت و عاملی لازم است که باید بهدنبال تحصیل آن بود.
کلمات کلیدی: